Smärta och ära

Dolor y gloria

Vårt betyg 4 av 5

 
 
Omslag till filmen: Dolor y gloria

Produktion:Spanien, 2019

Regissör:Pedro Almodóvar

Medverkande:Antonio Banderas, Penelope Cruz, Julieta Serrano

Speltid:113 min

Visning:14/9 2020

Om filmen

Salvador har nått stora framgångar i livet och nu ska en av hans restaurerade filmer få nypremiär. Samtidigt plågas han av diverse krämpor, och än mer av en tomhetskänsla - vad betyder yrkesframgångar, och varför ska man underkasta sig pretentiösa intervjuer och tröttsamt smicker? I jakten på livets mening drömmer sig Salvador tillbaka till barndomen, fattig på pengar men rik på kärlek från hans viljestarka mamma. Han minns pojkårens upptåg och de första aningarna om attraktion till det egna könet. Den nutida Salvador pysslar om sin åldrade, alltjämt vasstungade mor och återser en gammal kärlek.

Visningstillfällen

Måndag 14/9 2020

Pedro Almodóvars "Smärta och ära" är en djupt personlig inblick i en möjligen fiktiv filmregissörs liv, karriär och möten med människor. Antonio Banderas spelar den medelålders regissören Salvador Mallo, som ser tillbaka på sitt liv för att gradvis inse att det som blir kvar när strålkastarna slocknar är känslor av smärta och tomhet. Penélope Cruz spelar Salvadors mamma i tillbakablickar och Almodóvar-veteranen Julieta Serrano gestaltar henne som äldre.

Originaltitel: Dolor y Gloria (Pain and Glory)

Pedro Almodóvar har tjugo långfilmer bakom sig, och ”Smärta och ära” är hans sjätte att tävla om Guldpalmen i Cannes. Regissören själv kallar denna för tredje delen i en trilogi av mer eller mindre självbiografiska filmer, som började med ”Begärets lag” (1987) och fortsatte med ”Dålig uppfostran” (2004).

Salvador Mallo (Antonio Banderas) är en åldrande filmskapare som inte längre regisserar eller skriver någonting. Det går inte. Han är alltför upptagen av sina skavanker: Förr var hans liv höljt i ära, numera är det mest smärta.

Det är kanske inte en exakt självbiografi, men ändå en av Pedro Almodóvars mest personliga filmer. Lågmäld och melankolisk utan hysteriska inslag som präglar många av hans tidigare verk. En film om ensamhet, om kreativt åldrande och fysiskt förfall, utsökt inramad av ljuva minnen och bländande foto.

Betyg: 4,0